
Podsumowanie pierwszego bloku matematycznego („Dziecięca matematyka”) grantu w programie „Rosnę z matematyką” naszego projektu „Liczymy i kodujemy z Królem Maciusiem”
Zakończyliśmy pierwszy blok tematyczny naszego projektu „Liczymy i kodujemy z Królem Maciusiem” dofinansowanego przez fundację mBanku. Od połowy lutego do kwietnia prowadziłyśmy zajęcia z dziecięcej matematyki. Celem naszych spotkań było rozwijanie kompetencji matematycznych u dzieci poprzez zabawę, bo okres przedszkolny to czas otwierania się ciekawskich, dziecięcych oczu na świat, czas poznawania i doświadczania. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do kształtowania czynności umysłowych. Najważniejsze w edukacji matematycznej są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie, hartuje dziecięcą odporność.
Podczas pierwszych zajęć dzieci poznawały orientację przestrzenną, która zaczyna się od świadomości własnego ciała. Najpierw dzieci kształtowały rozpatrywanie otoczenia ze swojego punktu widzenia, poczucie – to jestem ja, tak wyglądam, mam swoje imię, wiem jak nazywają się części mojego ciała. I tak za pomocą misiów przedszkolaki ćwiczyły świadomość swojego ciała, nazywały i wskazywały części ciała na sobie, koleżance czy misiu; wykonywały zagadki ruchowe- bawiły się w pantomimę czy rysowały, odrysowywały części ciała.
Drugie zajęcia polegały na nauce wyprowadzania kierunków w przestrzeni od własnego ciała oraz dalszemu kształtowaniu świadomości własnego ciała. Dzieci uczyły się zdawać sobie sprawę z tego, że coś znajduje się przed nimi lub za nimi, jest nad nimi lub pod nimi.
Za pomocą kolorowych kółek, które ustalały miejsce dzieci, ćwiczyły kierunki przestrzenne, pomogły im w tym też misie i woreczki, które układały pod dyktando prowadzącej, starszaki za pomocą kodu chodziły po sali i wykonały ćwiczenia na kartce papieru. Kształtowanie orientacji przestrzennej jest ważne dlatego, że pozwala dziecku lepiej rozumieć swoje otoczenie i sprawniej w nim funkcjonować.
Na trzecich zajęciach dzieci ćwiczyły rytmy. Jest to sposób rozwijania umiejętności skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach. Są to ćwiczenia mające uświadomić dziecku rytmiczną organizację czasu – następstwo dnia i nocy, dni tygodnia, miesięcy, pór roku. Za pomocą ciała, kolorów i kształtów wykonywały ćwiczenia rytmiczne sprzyjające regularności. Maluszki poznały proste następstwo dnia i nocy, przy pomocy koloru żółtego i niebieskiego oraz przy pomocy kółek i trójkątów układały proste rytmy. Natomiast starszaki przypomniały sobie następstwa pór roku. Odczytywały, kontynuowały układanie rytmów za pomocą figur, symboli, kolorów. Przedszkolaki także wysłuchiwały i dostrzegały regularność w rytmach usłyszanych i ćwiczyły wykonywanie rytmów własnym ciałem.
Na czwartych zajęciach dzieci kształtowały umiejętność liczenia, a także dodawania i odejmowania. Jest to bardzo ważny proces, który zaczyna się od liczenia konkretnych przedmiotów przez liczenie na palcach, aż do rachowania w pamięci.
Dziecko najpierw wyodrębnia wzrokiem lub gestem to, co chce policzyć. Potem dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami. Na początku stosowania tej reguły liczone obiekty muszą być ułożone w szeregu lub w rzędzie ponieważ pomaga to uchwycić rytm liczenia i respektować regułę jeden do jednego. Dlatego nasze maluszki liczyły paluszki u rąk i stóp. Sprawdzały czy jest tyle samo w jednej i w drugiej ręce stopie, następnie je odrysowywały i liczyły. Starszaki przeliczały siebie, dobierały się w pary, liczyły patyczki, misie, układały tyle patyczków ile wskazuje liczba oczek na kostce, lub ile pokaże prowadząca, czy kolega. Dobierali obrazek cyfry do ilości elementów.
Ponieważ projekt bardzo podoba się naszym przedszkolakom zorganizowałyśmy dodatkowe zajęcia, na których maluchy powtórzyły zabawy z orientacji przestrzennej, dobierały i ubierały misia adekwatnie do pogody, podjęły próby dodawania za pomocą figur, dobierały odpowiednią liczbę figur do wyrzuconych oczek na kostce. A starszaki klasyfikowały przedmioty – grupowały figury geometryczne według ich cech i właściwości, czyli wg wielkości, koloru i kształtu. Na koniec zajęć dzieci układały za pomocą figur swoje obrazy czyli tworzyły intuicje geometryczne, kształtowały pojęcia geometryczne.
W marcu w ramach promocji projektu oraz popularyzacji matematyki wśród rodziców, nauczycieli i przedszkolaków zorganizowałyśmy w naszym przedszkolu Dzień Matematyki. Przekazałyśmy koleżanką scenariusze, propozycje zabaw i pomoce. 13 marca w każdej grupie obchodzony był Dzień Matematyki, na którym dzieci mogły wspólnie poprzez zabawę poznać ciekawą stronę matematyki.
Stworzyłyśmy również ulotkę z zabawami matematycznymi dla rodziców dzieci biorących udział w projekcie, którą będziemy niedługo przekazywać.
Zajęcia wzbudzają duże zainteresowanie u dzieci, aktywnie i chętnie w nich uczestniczą dopytują kiedy będą następne. Nam również miło się prowadzi zajęcia, a pomoce, które zakupiłyśmy są bardzo przydatne.
Agnieszka Bryła- Gmitruk
Anna Chmielarska
Karina Więch