
Podsumowanie Projektu Edukacyjnego „Liczymy i kodujemy z Królem Maciusiem”
Z końcem maja zakończyliśmy drugi blok tematyczny poświęcony kodowaniu
czyli przygotowaniu do programowania w ramach Projektu Edukacyjnego „Liczymy
i kodujemy z Królem Maciusiem” w projekcie grantowym Rosnę z matematyką z Fundacji mBanku.
Zrealizowaliśmy zajęcia:
- Zabawy z kubeczkami czyli kubeczkowy zawrót głowy. Wykorzystaliśmy kubeczki kolorowe, plastikowe i jednorazowe do budowania wież na różne sposoby m.in. odtworzenie identycznej wieży zbudowanej przez nauczyciela, odwzorowanie wieży
na podstawie rysunku schematycznego, kubeczkowe sudoku, zakodowanie kubeczków zgodnie z kolorem, liczbą czy wielkością obrazka. - Kwiaty dla mamy i taty. Do zajęć wykorzystano matę do kodowania i kubeczki jako podstawę do dyktanda graficznego, zabawy z symetrią (lustrzane odbicie), rymowane wierszyki czy odczytanie współrzędnych na macie.
- Zwierzęta egzotyczne – zajęcia odbyły się przy udziale maty do kodowania i krążków ze zwierzętami egzotycznymi. Dzieci segregowały krążki zgodnie z kolorem
i kształtem, grały w sudoku, odczytywały współrzędne; układały drogę zwierząt
do odpowiedniego posiłku (układanie koordynatów). - Gra planszowa – dzieci tworzyły grę planszową; rozkładały na macie krążki – zielone, start, stop, krążki funkcyjne ze zwierzętami, które określały ruchy dodatkowe
do przodu lub cofały do tyłu. Wspólnie z dziećmi ustalone zostały reguły gry.
Do realizacji zadań włączyliśmy także rodziców. Został stworzony poradnik w formie broszury „Inspiracje na codzienne aktywności dla rodziców i dzieci”. Dotyczył codziennych obowiązków połączonych z matematyką, podziału na wiek umiejętności matematycznych oraz przykłady zabaw matematycznych.
Dzięki realizacji projektu dzieci mogły uczestniczyć w wielu ciekawych przedsięwzięciach i zajęciach. Nabyły nowe kompetencje matematyczne oraz kompetencje offline z wykorzystaniem środków dydaktycznych takich jak, np. mata do kodowania, kubeczki, krążki. Podczas wykonywania zadań przedszkolaki uczyły się współpracy w grupie, wytrwałości, budowania wspólnego pola uwagi oraz myślały, doświadczały, poszukiwały,
a także kreatywnie i odważnie patrzyły na świat.
Udział w projekcie przyczynił się w dużym stopniu do rozwoju dzieci, a także
do doskonalenia pracy własnej nauczycieli i promocji przedszkola w środowisku lokalnym.
Agnieszka Bryła-Gmitruk, Anna Chmielarska, Karina Więch