Październik miesiącem świadomości na temat mutyzmu wybiórczego
Czym jest mutyzm wybiórczy?
W dużym uproszczeniu jest to sytuacja, kiedy dziecko w pewnych miejscach lub z pewnymi osobami nie rozmawia, podczas gdy w innych komunikuje się. Może nie rozmawiać w przedszkolu z dzieciakami lub nauczycielami, nie rozmawiać z rzadko widywaną ciocią lub dziadkiem, za to w domu lub innymi członkami rodziny „buzia się im się zamyka”.
Objawy mutyzmu wybiórczego
„Jakie zachowania u dziecka w przedszkolu mogą sugerować występowanie mutyzmu wybiórczego? By to ustalić, nauczyciel przedszkola powinien odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:
- Czy dziecko rozmawia z rówieśnikami w przedszkolu?
- Czy dziecko rozmawia z nauczycielami i innym personelem przedszkolnym?
- Czy dziecko aktywnie werbalnie uczestniczy w zabawach i zajęciach przedszkolnych?
- Czy dziecko mówi chóralnie z grupą wiersze i śpiewa piosenki?
- Czy dziecko spożywa posiłki czy korzysta z toalety?
Jeśli na większość z tych pytań odpowiedź brzmi „nie”, „czasem”, „mówi tylko szeptem” i jednocześnie wiadomo, że dziecko normalnie rozmawia z rodzicami w domu, to istnieje prawdopodobieństwo występowania u niego mutyzmu wybiórczego. W takim przypadku należy przekazać spostrzeżenia rodzicom i specjalistom (psycholog, logopeda) pracującym w przedszkolu. Następnie trzeba wdrożyć odpowiednie postępowanie wobec dziecka i ewentualnie rozpocząć proces diagnostyczny.” („Mutyzm wybiórczy. Skuteczne metody terapii.”)
Terapia dzieci z mutyzmem wybiorczym może zakończyć się sukcesem, jednak wymaga sporego zaangażowania nie tylko ze strony rodziców, ale także środowiska.
Więcej informacji na http://www.mutyzm.org.pl/