ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W PRZEDSZKOLU
Zajęcia logopedyczne w przedszkolu.
Nauczyciele prowadzący zajęcia logopedyczne to mgr Dorota Szostak neurologopeda i mgr Lidia Wątorek-Noga logopeda.
Szanowni Państwo
Zauważyłyśmy, że rodzice mają wiele pytań i wątpliwości dotyczących rozwoju mowy swoich dzieci, często pojawia się frustracja i niepewność o los dziecka. Nieprawidłowości związane z rozwojem mowy współwystępują często z zaburzeniami słuchu, nieprawidłowym funkcjonowaniem aparatu artykulacyjnego lub nieprawidłowym torem oddechowym oraz innymi przyczynami. To bardzo niepokoi rodziców. Naszym zadaniem jest służyć Państwu radą i pomocą, a Państwa dzieciom zapewnić pomoc logopedyczną.
Wiek przedszkolny jest złotym okresem w rozwoju mowy, to w tym czasie wszelkie nieprawidłowości można szybko naprowadzić na właściwe tory, ale potrzebna jest codzienna praca, dlatego zachęcamy Państwa do ścisłej współpracy i częstych spotkań z logopedą.
Dużo dzieci potrzebuje pomocy logopedycznej, są dzieci z bardziej lub mniej uciążliwymi problemami. Staramy się pomóc wszystkim potrzebującym, ale ponieważ jesteśmy ograniczone czasem musimy w pierwszej kolejności zająć się dziećmi z orzeczeniami o kształceniu specjalnym i opiniami o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
W przedszkolu realizowane są zajęcia logopedyczne indywidualne oraz w grupach do czterech osób, a także zajęcia logopedyczne z całą grupą. Dzieci kwalifikowane są do zajęć Przesiewowym Badaniem Logopedycznym wykonanym w przedszkolu, oraz zgodnie z zaleceniami znajdującymi się w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opiniach o wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Pamiętajcie Państwo, że my pracujemy z dzieckiem raz w tygodniu, wyznaczamy cele, zalecamy ćwiczenia, a to państwo muszą je codziennie realizować w domu i tylko wtedy osiągniemy zamierzony efekt.
Oto, co planujemy w tym roku szkolnym:
-Wykonanie przesiewowych badań logopedycznych, dzieci 4,5, 6 letnich.
-Dokonanie pogłębionej analizy logopedycznej dzieci wyłonionych w badaniu przesiewowym, które mają zaleconą terapię logopedyczną.
-Prowadzenie zajęć indywidualnych i w małych zespołach (dzieci które będą z nami pracować powinny mieć zeszyty, które przynoszą na zajęcia, a następnie zabierają do domu, a ich rodziców będziemy prosić o rozmowę i bardzo ścisłą współpracę).
– Prowadzenie zajęć z całą grupą. Są to zajęcia profilaktyczne poświęcone zachowaniu lub przywracaniu funkcji prymarnych, jak prawidłowe żucie pokarmów i oddychanie torem nosowym oraz uzyskanie prawidłowej postawy ciała i prawidłowych pozycji spoczynkowych warg, zębów i języka. Podczas zajęć realizujemy program ćwiczeń artykulacyjnych „Minki Alinki”, profilaktyczny program „Oddycham nosem cały rok”, prowadzimy zabawy logorytmiczne. Towarzyszymy dzieciom podczas posiłków.
-Indywidualna praca z dziećmi posiadającymi orzeczenie o kształceniu specjalnym i opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
-Konsultacje logopedyczne dla rodziców.
-Przeprowadzenie i analiza,” Ankiety mowy 3 latka” wśród rodziców dzieci z grup 3 letnich, dotyczącej rozwoju mowy, po ich analizie będziemy rozmawiać z wybranymi rodzicami.
-Realizacja ogólnopolskiej akcji Cała Polska Czyta Dzieciom, której jesteśmy koordynatorkami. Jest to ważne ponieważ to przez język poznajemy świat. Jesteśmy czytającym przedszkolem. W ramach tej akcji nauczyciele codziennie czytają dzieciom, zapraszamy rodziców do czytania dzieciom w grupach, jak również zachęcamy rodziców do codziennego czytania dzieciom w domach.
mgr Dorota Szostak
mgr Lidia Wątorek-Noga