Afazja Rozwojowa – WSPIERAM, DOCENIAM, KOCHAM
Szanowni Państwo,
Jak co roku , na początku października – obchodzimy Dzień Osób z Afazją Rozwojową. Dlatego chciałabym przypomnieć co to jest afazja rozwojowa u dzieci.
Afazja rozwojowa – to specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka. Dzieci pomimo prawidłowego słuchu fizycznego i – co najmniej – normy intelektualnej, mają trudności z nabywaniem i rozumieniem mowy.
Afazja rozwojowa występująca u dzieci nie jest konsekwencją niepełnosprawności intelektualnej, niedosłuchu, porażenia mózgowego, całościowych zaburzeń rozwojowych. Spowodowana jest uszkodzeniem pewnych struktur mózgowych, często w postaci mikrourazów o nieznanej genezie i niejednoznacznym patomechaniźmie.
Objawy afazji rozwojowej:
Oprócz ewidentnych problemów z mową, dzieci z afazją cierpią jednocześnie na:
Dziecko z afazją rozwojową musi koniecznie zostać objęte opieką i terapią wielospecjalistyczną. Najczęściej zaangażowany jest oczywiście logopeda (neurologopeda), psycholog, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej. Terapia dziecka z afazją rozwojową jest bardzo długa i żmudna, ale konieczna. Wszyscy specjaliści pracujący z dzieckiem muszą ze sobą współpracować i wymieniać swoimi spostrzeżeniami. Najważniejszą i nadrzędną sprawą musi być dobro afatycznego pacjenta.
Odpowiedni dobór terapii, motywacja dziecka i współpraca specjalistów z rodzicami to najlepsze co może przytrafić się dziecku z afazją rozwojową.
Neurologopeda
Dorota Szostak
Plakat w pliku poniżej:
Żródło/https://www.rozkodujmyafazje.pl/czym-jest-afazja/
Wiele dzieci potrzebuje pomocy logopedycznej, są dzieci z bardziej lub mniej uciążliwymi problemami. Staram się pomóc wszystkim, ale ponieważ jestem ograniczona czasem muszę w pierwszej kolejności zająć się dziećmi z orzeczeniami o kształceniu specjalnym i opiniami o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
W przedszkolu realizowane są zajęcia logopedyczne indywidualne oraz w małych grupach. Dzieci klasyfikowane są do zajęć Przesiewowym Badaniem Logopedycznym wykonanym w przedszkolu, oraz zgodnie z zaleceniami znajdującymi się w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opiniach o wczesnym wspomaganiu rozwoju.
Pamiętajcie Państwo, że ja pracuje z dziećmi raz w tygodniu, wyznaczam cele, zalecam ćwiczenia a to państwo macie je codziennie realizować w domu i tylko wtedy osiągniemy zamierzony efekt.
Oto, co planuję w tym roku szkolnym:
-Wykonanie przesiewowych badań logopedycznych, dzieci 4,5, 6 letnich.
-Dokonanie pogłębionej analizy logopedycznej dzieci wyłonionych w badaniu przesiewowym, które mają zaleconą terapię logopedyczną.
– Prowadzenie zajęć indywidualnych lub małych zespołach (dzieci które będą ze mną pracować powinny mieć zeszyty, a ich rodziców będę prosiła o rozmowę i bardzo ścisłą współpracę)
-Indywidualna praca z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi
-Konsultacje logopedyczne dla rodziców.
-Realizacja autorskiego programu logopedycznego, dla dzieci i rodziców, rozwijającego kompetencje językowe „ Rapowanki – rymowanki z Królem Maciusiem”. Zachęcam rodziców do włączenia się do programu. Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo na tablicach ogłoszeń i na stronie internetowej.
-Przeprowadzenie i analiza,” Ankiety mowy 3 latka” wśród rodziców dzieci z grup 3 letnich, dotyczącej rozwoju mowy, po ich analizie będę rozmawiać z wybranymi rodzicami
-Prowadzenie Terapii Słuchowej Tomatisa
-Realizacja ogólnopolskiej akcji Cała Polska Czyta Dzieciom, której jestem liderem. Jest to ważne ponieważ to przez język poznajemy świat. Jesteśmy czytającym przedszkolem. W ramach tej akcji nauczyciele codziennie czytają dzieciom, zapraszamy rodziców do czytania dzieciom w grupach, jak również zachęcamy rodziców do codziennego czytania dzieciom w domach.
Neurologopeda /Terapeuta Tomatis
mgr Dorota Szostak
Poniżej nowe „Minki Alinki”: