Drodzy Rodzice, w naszym przedszkolu od lat działa Rada Rodziców. Wraz z Kadrą Pedagogiczną zajmujemy się organizowaniem imprez kulturalno – oświatowych dla naszych dzieci.
Są to m.in.:
- kino
- teatrzyki i koncerty
- wycieczki
- mikołajki
- wigilia
Numer rachunku bankowego Rady Rodziców:
78 1240 6348 1111 0010 8578 7921
Kontakt: radarodzicowkmp@wp.pl
Regulamin Rady Rodziców
Przedszkola Nr 4 im. Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Maz.
Rozdział I
Podstawa prawna
par.1
- Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowią:
- 53 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Statut Przedszkola.
Rozdział II
Postanowienia ogólne
par.2
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o przedszkolu, należy przez to rozumieć Przedszkole Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Króla Maciusia Pierwszego w Grodzisku Maz.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o rodzicach, należy przez to rozumieć ogół rodziców, lub opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o organach przedszkola, należy przez to rozumieć odpowiednio:
– Dyrektora przedszkola,
– Radę Pedagogiczną
par.3
- Rada Rodziców, zwana dalej również Radą, stanowi reprezentację rodziców wobec organów przedszkola i działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty, statutem przedszkola oraz niniejszym regulaminem.
- Terenem działania Rady jest budynek przedszkola, jak też wszystkie miejsca, w których przebywają dzieci, rodzice i nauczyciele w związku ze sprawami dotyczącymi przedszkola.
Rozdział III
Cele statutowe działalności Rady
par.4
- Do celów statutowych Rady należy:
- Opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola składanego przez dyrektora przedszkola u organu prowadzącego.
- Opiniowanie wniosków o podjęcie w przedszkolu działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację.
- Wspieranie przedszkola w jego działalności statutowej.
- Inicjowanie i organizowanie prac na rzecz przedszkola.
par.5
- Rada gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł na wyżej wymienioną działalność Rady. Zasady wydatkowania tych funduszy określa niniejszy Regulamin.
- Zgromadzone przez siebie fundusze Rada przeznacza na dofinansowywanie:
- zajęć dodatkowych w uzasadnionych przypadkach,
- zakupu zabawek i pomocy dydaktycznych,
- wyposażenia przedszkola,
- koncertów i teatrzyków,
- wycieczek, imprez okolicznościowych, upominków oraz nagród dla dzieci,
- warsztatów szkoleniowych dla rodziców i nauczycieli,
- oraz inne wspierające statutową działalność przedszkola.
- Rada podejmuje działania służące zwiększeniu funduszy Rady oraz polepszaniu wyposażenia i warunków pracy przedszkola.
Rozdział IV
Tryb wyboru Rady Oddziałowej i Rady Rodziców
par.6
- Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok. Wybory do Rady Rodziców są przeprowadzane corocznie we wrześniu na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału i odbywają się bez względu na frekwencję rodziców.
- Do udziału w wyborach Rady Oddziałowej (tzw. „trójki klasowej”) uprawnieni są rodzice dzieci danego oddziału. Jedno dziecko może być reprezentowane w wyborach tylko przez jednego rodzica.
- Rada Oddziałowa liczy co najmniej trzy osoby (Przewodniczący Rady Oddziałowej, jego pierwszy zastępca i drugi zastępca). O liczebności rady oddziałowej decydują rodzice danego oddziału.
- Rodzice dzieci danego oddziału wybierają w głosowaniu tajnym ze swego grona Radę Oddziałową.
- Rada Oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców.
- Wybory do Rad Oddziałowych przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana spośród uczestników spotkania. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące.
- par.7
- Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców powinno się odbyć nie później niż w terminie czternastu dni od przeprowadzenia wyborów Rad Oddziałowych.
- Wybory do władz Rady Rodziców odbywają się w głosowaniu tajnym, na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.
- Rada Rodziców wybiera ze swego grona Przewodniczącego, jego Zastępcę, Sekretarza oraz Skarbnika.
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze złożenia pisemnej rezygnacji, podanej do wiadomości Rady Rodziców lub odwołania na wniosek rodziców bądź członka Rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów w oddziale.
- W przypadku zaistnienia konieczności uzupełnienia składu Rady Rodziców, należy przeprowadzić wybory uzupełniające z zachowaniem reguł wyborów określonych w § 6 pkt.5 .
- Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą co najmniej 3/4 członków Rady.
Rozdział V
Zadania Rad Oddziałowych
par.8
- Przedstawiciel Rady Oddziałowej reprezentuje rodziców dzieci danego oddziału w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.
- Rada Oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą dzieci, z wnioskami do dyrektora, nauczycieli oraz Rady Rodziców w sprawach istotnych dla dzieci danego oddziału.
- Rada Oddziałowa współdziała z przewodniczącym Rady Rodziców i prezydium w celu wykonania zadań o charakterze ogólnoprzedszkolnym.
- Rada Oddziałowa może organizować, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy dzieci, zebrania rodziców.
par.9
- Pracami Rady Oddziałowej kieruje przewodniczący.
- Przewodniczący Rady Oddziałowej w szczególności:
- reprezentuje rodziców dzieci danego oddziału i Radę Oddziałową wobec innych podmiotów;
- utrzymuje stały kontakt z wychowawcą dzieci;
- dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej.
Rozdział VI
Władze Rady
par.10
- Przewodniczący Rady Rodziców organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Zastępca Przewodniczącego Rady Rodziców przejmuje obowiązki Przewodniczącego w czasie jego nieobecności. Zakres zadań Zastępcy ustala Przewodniczący.
- Za dokumentację Rady Rodziców i protokołowanie jej posiedzeń odpowiada Sekretarz.
- Za dokumentację finansową Rady Rodziców odpowiada Skarbnik.
Rozdział VII
Posiedzenia Rady
par.11
- Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- Poza terminami ustalonymi w harmonogramie posiedzenia Rady Rodziców zwołuje Przewodniczący, powiadamiając członków Rady, co najmniej siedem dni kalendarzowych przed terminem posiedzenia zamieszczając informację na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola oraz jeżeli jest to technicznie możliwe również na stronie internetowej przedszkola lub za pomocą poczty elektronicznej.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania siedmiodniowego terminu.
- Posiedzenia Rady Rodziców mogą też być zwoływane w każdym czasie: z inicjatywy 3/5 składu Rady, na wniosek Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej, Rady Oddziałowej.
- Posiedzenia Rady Rodziców są prowadzone przez Przewodniczącego lub jego zastępcę a w przypadku ich braku przez osobę wyznaczoną przez Przewodniczącego.
- W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym Dyrektor, członkowie Rad Oddziałowych, przedstawiciel Rady Pedagogicznej lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenia Rady Rodziców są protokołowane. Protokoły z posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady lub przez zebranie podpisów uczestników.
- Dokumentacja zebrań oraz protokoły Rady Rodziców stanowią dokumentację przedszkola w oryginale, a kopie posiada sekretarz Rady Rodziców
Rozdział VIII
Podejmowanie Uchwał, Decyzji i opiniowanie
par.12
- Rada Rodziców obraduje na posiedzeniach.
- Rada Rodziców podejmuje Uchwały, Decyzje i opiniuje w sprawach należących do jej kompetencji określonych w Regulaminie i ustawach oraz przepisach wydawanych na podstawie tych ustaw.
- Uchwały, Decyzje i opinie Rady Rodziców podejmowane na posiedzeniach są głosowane zwykłą większością głosów przy obecności minimum 50% składu Rady Rodziców.
- Głosowania w sprawach niepersonalnych odbywają się w trybie jawnym a w sprawach personalnych w trybie tajnym.
- W przypadku trudności ze zwołaniem kworum na posiedzenie, Uchwały, Decyzje i opinie Rady Rodziców mogą być podejmowane w trybie obiegowym. W takim przypadku Przewodniczący rozsyła członkom Rady projekt Uchwały, Decyzji lub opinii, na co najmniej siedem dni kalendarzowych przed terminem. Głosowanie odbywa się w takim przypadku w trybie jawnym, a do jego skuteczności wymagane jest zebranie pod dokumentem podpisów ponad 50% członków Rady.
Rozdział IX
Prawa i obowiązki członków Rady
par.13
- Członkowie Rady Rodziców mają prawo:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
- opiniowania projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
- wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola,
- głosowania na równych prawach w przypadku wszystkich decyzji podejmowanych przez Radę,
- wnioskowania o dokonanie oceny pracy nauczyciela oraz ocenę pracy dyrektora,
- opiniowania dorobku zawodowego nauczyciela w związku z ubieganiem się przez niego o awans zawodowy na wyższy stopień.
- Członkowie Rady Rodziców mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady. W przypadku nieobecności członka Rady na dwóch posiedzeniach z rzędu Rada może wystąpić na zebraniu rodziców oddziału o wybór innej osoby na przedstawiciela do Rady.
- Członek Rady Rodziców jest zobowiązany do udostępnienia rodzicom numeru telefonu oraz adresu poczty elektronicznej pozwalających na sprawny i bezpośredni kontakt.
- Członkowie Rady Rodziców mają obowiązek bieżącego przekazywania swoim oddziałom informacji z posiedzeń Rady Rodziców dotyczących ich oddziałów.
- Rada Rodziców w sprawach wykraczających poza jej kompetencje może zwołać ogólne zebranie rodziców.
- Wszyscy członkowie Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społecznie.
Rozdział X
Fundusze Rady
par.14
- Rada Rodziców może gromadzić fundusze przeznaczone na działalność statutową Rady z dobrowolnych składek rodziców, z wpłat od osób fizycznych, organizacji, instytucji i fundacji, z dochodowych imprez organizowanych przez Radę Rodziców dla dzieci, rodziców i mieszkańców środowiska przedszkola (np. występy, kiermasze, aukcje prac dzieci).
- Szczegółowe cele, na które mogą być wydatkowane fundusze Rady Rodziców są uchwalane corocznie przez Radę w planie finansowym (budżecie).
- Środki z funduszu Rady Rodziców mogą być przeznaczone jedynie na zadania, które wynikają z Regulaminu Rady.
- Rada Rodziców może zawierać z osobami fizycznymi umowy o dzieło lub umowy zlecenia a z firmami umowy cywilno-prawne do wykonywania usług na rzecz celów statutowych Rady Rodziców.
- Finansowanie ww. umów odbywa się ze środków Rady Rodziców.
- Wnioski o środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- Dyrektor Przedszkola,
- Rada Pedagogiczna,
- Nauczyciel,
- Członek Rady Oddziałowej.
- Rada Rodziców ma wydzielone konto bankowe o numerze: 78 1240 6348 1111 0010 8578 7921
- Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada poprzez dwie upoważnione osoby: Przewodniczącego i Skarbnika.
- Rodzice dokonują wpłat indywidualnie, bezpośrednio na konto bankowe Rady.
- Środkami finansowymi Rady Rodziców dysponuje Rada poprzez uchwalenie planu finansowego i Decyzje.
- Środkami ujętymi w planie finansowym dysponuje Skarbnik. Wydatki nieujęte w planie finansowym wymagają Decyzji Rady Rodziców.
- W przypadku nieuchwalenia planu finansowego, do czasu jego uchwalenia obowiązuje „prowizorium budżetowe” rozumiane jako kopia planu finansowego z poprzedniego roku szkolnego.
- Za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę Rodziców odpowiada Skarbnik Rady Rodziców.
Rozdział XI
Postanowienia przejściowe i końcowe
par.15
- Zmiany w Regulaminie wymagają formy Uchwały, która może zostać podjęta na posiedzeniu Rady Rodziców w drodze głosowania większością kwalifikowaną 4/5 głosów przy obecności, co najmniej połowy członków Rady.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 30 września 2016r.